Bijna iedere internetprovider doet prachtige beloftes, waarmee ze nieuwe klanten graag willen laten zien dat zij echt de beste partij zijn om voor te kiezen. Vaak hebben deze beloftes te maken met snelheid, nu we onze internetverbindingen steeds intensiever gebruiken een belangrijk issue, maar ook zaken als stabiliteit en klanttevredenheid worden vaak genoemd, net als een lage prijs. We willen tenslotte allemaal snel en stabiel internet, met een goede service, en dat tegen een zo laag mogelijke prijs. We kiezen doorgaans voor een abonnement op basis van de beloftes die werden gedaan. Maar worden deze ook altijd goed nagekomen? Best goed om daar zo nu en dan eens naar te kijken. Want krijg je niet wat je werd beloofd, dan is het de hoogste tijd om eens aan overstappen te gaan denken.

Is de snelheid zoals hij beloofd werd?

Heb je vooral vanwege de beloofde snelheid gekozen voor je huidige internetabonnement? Dan wil je natuurlijk wel dat je die snelheid ook krijgt! Een goede lezer weet al dat de beloftes die op het gebied van snelheid worden gedaan niet altijd worden nagekomen. Het is bijvoorbeeld afhankelijk van waar je woning zich precies bevindt, en of er sprake is van optimale omstandigheden. Van die dingen die in de kleine lettertjes worden vermeld. Een beetje in de buurt van de beloftes zou je echter wel moeten komen, als je een speedtest uitvoert.

Is dat niet het geval? Dan kun je de snelheid van jouw internet vergelijken met dat van buren die hetzelfde abonnement hebben. Zitten zij een stuk hoger? Dan is er wellicht iets mis met jouw kabels of aansluitingen. Komen zij ook niet hoog uit? Dan kan dat een goede reden zijn om over te stappen naar een provider die jou wel de beloofde snelheid kan leveren.

Hoe zit het met de hoeveelheid storingen?

Je wilt eigenlijk dat je internet het altijd doet, en niet dat er steeds storingen zijn. Zo heel af en toe kan het gebeuren, maar zeker niet te vaak. Heb jij het gevoel dat je verbinding er wel heel vaak uit ligt, en ligt het probleem bij de provider? Ook dan kun je ervoor kiezen om eens te kijken of een andere aanbieder je misschien wel stabiel internet kan bieden. Je kunt jouw provider vergelijken met andere op basis van reviews van bestaande klanten, of eens verder research doen naar het aantal storingen, en op basis daarvan je conclusies trekken.

Word je goed geholpen?

Word jij snel en goed geholpen als er eens problemen zijn met je internet, of is de helpdesk nauwelijks bereikbaar of niet behulpzaam? Ook als je ontevreden bent over de service die je krijgt kun je besluiten om op zoek te gaan naar een betere partij. Ook hier kunnen reviews weer van pas komen.