Ben je toe aan een nieuwe auto en vraag je je af of het nog steeds slim is om elektrisch te gaan rijden? De vraag of het nog steeds interessant is om over te stappen op een elektrische auto ligt voor de hand met de hoge elektriciteitsprijzen. Om antwoord te kunnen geven op deze vraag bekijken we in dit artikel wat de voor- en nadelen zijn van elektrisch rijden in 2023 en kijken we of het nog steeds slimmer is om voor een elektrische auto te kiezen. 

Een elektrisch rijden is nog steeds goedkoper dan benzine of diesel

Niet alleen de prijzen voor elektriciteit zijn hoog, aan de pomp betaal je de hoofdprijs voor benzine en diesel. Elektriciteit is ondanks de prijsstijgingen nog steeds goedkoper dan fossiele brandstoffen, en de verwachting is dat de prijzen voor fossiele brandstoffen waarschijnlijk niet meer veel zullen dalen. De prijzen voor elektrisch rijden lopen wel behoorlijk uiteen, afhankelijk van waar je je auto oplaadt. Thuis laden is het voordeligste, dan betaal je ongeveer € 0,06 per kilometer. Ga je laden bij een snellader langs de snelweg dan betaal je ongeveer € 0,13 per kilometer, maar dat is nog steeds minder dan de € 0,14 per kilometer die je gemiddeld betaalt als je op benzine rijdt. Wil je goedkoop rijden dan is het interessant om te investeren in een eigen laadpaal voor thuis of bij je bedrijf, bijvoorbeeld een NewMotion laadpaal.

Je bent veel minder kwijt aan onderhoud als je elektrisch rijdt

Omdat een elektromotor in tegenstelling tot een verbrandingsmotor veel minder bewegende delen heeft is het logisch dat je minder vaak onderdelen hoeft te vervangen door slijtage. Een elektromotor heeft bijvoorbeeld geen distributieriem, wat altijd een dure onderhoudsklus is. 

Nu hoor je waarschijnlijk wel eens dat banden van elektrische auto’s snel slijten omdat ze zwaarder zijn door het grote accupakket. Elektrische auto’s zijn inderdaad zwaarder, maar om dat te compenseren hebben de meeste merken hun elektrische auto’s uitgerust met hardere banden waardoor ze minder snel slijten. 

Ook zakelijk elektrisch rijden kan nog steeds aantrekkelijk zijn

Het schijnt dat veel zakelijke rijders overwegen om hun elektrische auto in te wisselen voor een auto met een verbrandingsmotor. De belangrijkste reden hiervoor is het wegvallen van de bpm-regeling in 2025. Toch zijn er nog steeds een aantal fiscale voordelen voor zakelijke rijders die het aantrekkelijk maken om voor een elektrische auto te kiezen. De bijtelling is nog steeds lager als je zakelijk elektrisch rijdt in vergelijking tot rijden op fossiele brandstoffen, er is een mogelijkheid om een milieu-investeringsaftrek (MIA) aan te vragen en je kunt gebruik maken van de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) als je een zakelijke bestelauto- of bus wilt aanschaffen.

Als je elektrisch gaat rijden verbruik je minder fossiele brandstoffen

Alhoewel een elektrisch auto niet volledig fossielvrij is draagt elektrisch rijden wel bij aan het verminderen van gebruik van fossiele brandstoffen. Er zijn bijvoorbeeld voor de productie en het transporteren van elektrische auto’s nog steeds fossiele brandstoffen nodig, en niet alle energie is groene stroom. Maar doordat je elektrisch rijdt heeft een elektrische auto in zijn levensduur onderaan de streep aanzienlijk minder fossiele brandstoffen gebruikt, en dat is goed nieuws voor ons milieu.