Vrijwel iedereen die een website maakt en lanceert krijgt ermee te maken: de vraag waar de bezoekers toch blijven. Je hebt een prachtige website gemaakt of laten maken. Technisch is hij helemaal in orde. De content die erop staat is prima, en sluit helemaal aan bij wat je als bedrijf of organisatie te melden of bieden hebt. Maar niemand die het ziet, want hij trekt hooguit een handjevol toevallige bezoekers. Hoe ga je dit oplossen?

De deur openzetten is niet genoeg

 Om te snappen waarom je site niet vanzelf bezoekers trekt, kun je het best de vergelijking trekken met een feestje. Je kunt namelijk een prima feest organiseren. Lekkere hapjes in huis halen. Prima muziek hebben spelen. De boel mooi gedecoreerd, kortom, prima in orde. Je zet de deur open, kom maar binnen!

 Hoeveel mensen zullen er komen? Niet veel. Misschien iemand die toevallig langsliep. Maar heb je niemand verteld dat je een feestje gaf, heb je er geen ruchtbaarheid aan gegeven, dan komen die bezoekers niet vanzelf. Net als bij een website. Maar waar je bij een feestje nog uitnodigingen had kunnen versturen om het tij te keren, ligt dat bij een website wat lastiger.

 Zorg dat je gevonden wordt

Het overgrote deel van de bezoekers van een website komt daar via een zoekmachine. De tijd dat we zelf een URL in onze adresbalk intypten ligt heel ver achter ons; we typen een woord of twee, en laten de zoekmachine zijn werk doen.

 Wil je bezoekers trekken, dan is het belangrijk dat zoekmachines je bij relevante zoektermen hoog in de resultaten plaatsen. De meeste mensen kijken namelijk niet verder dan de top 3, en zeker niet verder dan de eerste pagina met resultaten. Sta je daar niet tussen, dan ga je weinig bezoekers krijgen.

 De vraag voor velen is echter hoe je dan zo hoog in die resultaten kan komen? Dat is inderdaad vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Is je site helemaal in orde, dan heb je vaak nog een goede linkbuilding strategie nodig om de zoekmachines op je aanwezigheid te wijzen. Wat is linkbuilding? Feitelijk komt het neer op het plaatsen van linkjes naar jouw website op relevante plekken op het internet. Zoekmachines merken deze op, en zien in dat jij blijkbaar relevant bent op dit gebied. Een goede reden om je hoog in de resultaten te plaatsen!

Nu is dit wel een heel simpele uitleg. Bepalen waar die linkjes precies komen, en naar welk deel van je website deze moeten verwijzen, dat is echt een vak apart. Daarom kiezen de meeste ondernemers ervoor om voor hun linkbuilding met een specialist in zee te gaan. De site is er, de deur staat open; de bezoekers komen eraan!