Als je ergens goed in bent en je wilt graag iedereen laten profiteren van je kwaliteiten, dan is het een logische stap om je eigen onderneming op te starten. Dit klinkt altijd heel spannend en groots, maar in wezen stelt het niet zo veel voor. Je maakt een afspraak bij de Kamer van Koophandel, je vult daar een formulier in met je gegevens en de diensten of producten die je wilt gaan aanbieden, je verzint een pakkende naam en klaar is kees. Je krijgt vervolgens een BTW- en een KvK-nummer en je bedrijf is geboren. Dat was geen hogere wiskunde. Maar dan gaat het echte werk beginnen. Wat ga je precies aanbieden? Hoe ga je dat aanbieden? Wie is je doelgroep? Hoe ben je vindbaar voor hen? Een heleboel vragen waar je over na moet denken en uit gaat schrijven in je ondernemersplan.

Waar te beginnen

Je bedrijf is een feit, je bent vindbaar in het Kamer van Koophandel register en nu? Je kunt natuurlijk als van de oude stempel visitekaartjes laten drukken en deze aan iedereen geven die je tegenkomt. Maar tegenwoordig is het hebben van een website iets meer van deze tijd. Je begint dus met het claimen van een domeinnaam. Logisch als dit de naam is van jouw eigen bedrijf, zodat mensen direct weten waarmee ze te maken hebben. Vervolgens ga je je eigen website maken. Dit kun je zelf doen, maar iemand inhuren is ook een mogelijkheid. Het is belangrijk dat alle informatie over jouw diensten en/of producten hierop te vinden is. Dan kun je namelijk altijd verwijzen naar jouw website.

Zet jezelf op de kaart

Als je site helemaal in kannen en kruiken is, dan ben je er nog niet. Je moet jezelf gaan promoten. Je weet zelf wie je bent en wat je te bieden hebt, maar de wereld weet dit nog niet. Je gaat de ‘boer op’. Zet je social media kanalen in, ga op beurzen staan en laat iedereen die je tegenkomt weten dat jij (als bedrijf) bestaat. Het beste middel is en blijft namelijk altijd mond-tot-mond. Het is belangrijk dat je hier consistent in bent. Dus niet alleen als je de geest krijgt, maar ook als het even wat minder gaat. Klanten komen niet vanzelf. Denk ook na over hoe je jouw diensten of producten commercieel het beste kunt wegzetten. Verzin bijvoorbeeld leuke acties of werk met pakketprijzen.

Praat met andere ondernemers

Ondernemers hebben allemaal dezelfde weg als jij bewandeld. Ergens beginnen en keihard werken om iets moois en stevigs om te bouwen. De kenners zijn dan ook de ondernemers zelf. Het advies luidt dan ook: praat met andere ondernemers en vraag naar de do’s en dont’s. Leer ervan en bouw een nog betere onderneming op.