Begin maart werd Amazon voor het eerst in Nederland gelanceerd. De Amerikaanse webwinkel zou de grote concurrent van Bol.com moeten worden. Amazon is al jaren de marktleider in Amerika, maar ook in andere Europese landen zoals Duitsland, Spanje, Frankrijk en de UK. Het doel van Amazon is om ook in Nederland de markt over te nemen. De verwachte strijdt gaat dankzij de release van Amazon in Nederlandnu echt beginnen.

Amazon gaat Bol.com niet zomaar wegdrukken

Specialisten denken dat Bol.com weleens weggedrukt kan worden door Amazon. Maar de meeste specialisten vergeten dat Bol.com al jaren marktleider is in Nederland. De E-commerce is in Nederland al jaren uitstekend georganiseerd. We hebben een ruime keuze uit webwinkels en een volwassen markt. Amazon wist inderdaad succes te boeken in bijvoorbeeld de UK. Maar dit waren landen waar nog geen volwassen e-commerce markt was.

Gebruiksvriendelijkheid is nog ver te zoeken

Bol.com staat bekend om de uitstekende klantenbinding en gebruiksvriendelijkheid. Dit is een ander verhaal als je de website van Amazon bezoekt. Vooral de klantenservice kan nog veel leren van Amazon. Toch hoopt Amazon in Nederland een omzet van € 10 miljard te boeken. Dit zijn volgens de echte e-commerce experts bizarre cijfers. Vooral omdat Bol.com als grootste e-commerce specialist van Nederland een omzet vna € 3,5 miljard boekt. Kortom de verwachting is niet dat Amazon Bol.com zomaar van de markt gaat drukken.

Nederlanders zijn bang om privacy

Nog een reden waarom Amazon minder snel aan zal slaan in Nederland is privacy. Amazon werkt met de Amerikaanse wetgeving, waardoor Nederlanders minder beschermd zijn. In Amerika is er sneller een inbreuk op de privacy in tegenstelling tot Nederland. Dit zal bij Bol.com dus beter geregeld zijn. Veel Nederlanders denken hier goed over na voor ze een bestelling of account aanmaken. Amazon kan daardoor weleens de grote verliezer op de E-commerce markt gaan worden.